Amai, zo ne dure sjaal… momentje…

Sommige klanten kijken eerst naar het prijskaartje en draaien eens met de ogen.
Hola, momentje, hé! De alpaca’s worden 1 x per jaar geschoren. De vachten zie je elke dag groeien en na een jaar vol geduld kunnen ze ‘geoogst’ worden.

De pure vezel van onze Hug&Hum sjaal 

Op grote boerderijen is het een heel team dat paraat staat met meerdere scheerders en assistenten om de dieren aan te brengen, vast te houden tijdens het scheren en terug naar de weide/groep te brengen. Daarnaast is er ook nog een team die de vachten een eerste maal sorteert. Daarna worden de ruwe vachten naar de spinnerij gebracht waar ze nog eens grondig met de hand gesorteerd worden op kwaliteit : fijnheid, lengte, zachtheid en kleur.

Daarna worden ze gewassen, gedroogd, op lont getrokken, gesponnen en op cones gewikkeld, in hanks of bolletjes. Dan pas hebben we een ‘draad’. Om een eigen samengesteld garen te laten produceren, kan dit enkele maanden in beslag nemen.

De Hug & Hum sjaals bestaan uit 100% baby alpaca, niks synthetisch, geen chemische behandelingen, de pure vezel. Dit pure garen kost een stuk meer dan garens met een deel synthetische vezel.

Hoe kleuren we de sjaal?

Om toch wat extra kleur in de collectie te hebben, gaan sommige van onze garens nog eens naar een sociaal verf atelier, waar de garens plantaardig geverfd worden en waar de vrouwen goed begeleid en betaald worden. De plantjes worden in het Andes gebergte nog met de hand geplukt en gaan samen met de ruwe garens, op authentieke wijze, de kookpot in, tot het juiste kleur is bereikt.

Sociaal brei atelier in Peru

Daarna kunnen de garens van de spinnerij en het verf atelier naar het sociaal brei atelier.
Het ontwerpproces van Hug & Hum begint bij het pure garen. Na het kiezen van de garens, de dikte, het soort garen bv. brushed, de kleuren en mélanges, worden er proeflapjes gebreid waaruit de beste steken en kleurmélanges weerhouden worden. Daarna pas wordt gekeken welke ontwerpen het beste resultaat geven. Ontwerpen : is ideeën hebben en brainstormen, en dit meerdere keren na elkaar, beslissingen nemen…twijfelen, aanpassen tot de collectie op punt staat.

De uiteindelijke ontwerpen worden besproken met de ontwerpster van het brei atelier en er wordt een eerste prototype gebreid, soms meerdere om ook de resultaten in de verschillende kleuren en mélanges te zien. Indien het eerste prototype niet voldoet, worden er aanpassingen aangebracht en wordt een tweede prototype gebreid. Indien dit nog niet helemaal voldoet worden er nog laatste aanpassingen aangebracht voor productie. Hier gaan terug enkele maanden over.

Een eerlijk loon voor de vrouwen in Peru

Elke sjaal wordt met de hand gebreid in een sociaal brei atelier in Peru, waar kwetsbare vrouwen en hun kinderen worden opgevangen, waar ze leren breien en een eerlijk loon krijgen. Uw sjaal wordt ofwel met de breinaalden ofwel met de manuele breimachine gebreid en wordt daar steek per steek en stuk voor stuk met heel veel liefde en vakmanschap gemaakt. Wij doen niet mee aan massa productie.
Daarna wordt er nog met de hand een labeltje in genaaid, wordt alles netjes schoongemaakt met een soort droogkuis, wordt alles opgeplooid en verpakt. Om alles in België te krijgen, hoort er ook nog een ‘ritje’ Peru-België bij, de prototypes gingen de productie al vooraf.

Marketing: ook dat nog

Marketing : als het ‘beestje’ niet bekend is, wordt het ook niet verkocht dus… Eens de prototypes er zijn, wordt er een fotoshoot georganiseerd want je moet de knitwear toch aan je publiek kunnen voorstellen.
Voor de fotoshoot heb je nodig : een locatie (huur), een fotograaf, een videograaf een MUHA (make-up and hair artieste), een styliste en meerdere fotomodellen. Elke look moet vooraf bepaald worden en er wordt ook een draaiboek van de fotoshoot opgemaakt.

Met de foto’s en video’s wordt een marketingplan uitgewerkt : met facebook advertenties en instagram. Er worden flyers en posters gedrukt. Alles wordt ook netjes ingepast in de onlineshop.
Als alles op punt staat kan de producent ervoor kiezen om via winkels te verkopen, via een onlineshop, pop-up of evenementen. Ook dat brengt zijn prijs mee.

Indien je via winkels verkoopt, is de prijs in de winkel de groothandelsprijs x 2 of x 2,5.
Indien wij, als producent, rechtstreeks verkopen via onze onlineshop, pop-up of evenementen kan de prijs lager gehouden worden. Maar ook een onlineshop creëren heeft zijn prijs.
Bij een pop-up moet je ook rekening houden met huur, onkosten, inrichting, verkoopster…

Een sjaal met een verhaal

En dan moeten er natuurlijk ook nog wat labeltjes aan de knitwear hangen, zoals het merklabel en het onderhoudslabel, de hangtags en een zakje om alles mee te nemen naar huis of doosje om te verzenden + verzendkosten… Ook het ontwerpen van de labels neemt heel wat tijd in beslag.
Om nog maar te zwijgen over vaste kosten zoals : auto, gsm, laptop, boekhouding…. En misschien ben ik nog wel het een en ander vergeten…

Kan je nog bijhouden hoeveel handen er meegewerkt hebben aan jouw sjaal?
Sommige klanten kijken eerst naar het prijskaartje, maar als ze dit gelezen hebben, begrijpen ze waarom. Hun sjaal heeft een verhaal.

Wil je dit project steunen en jouw sjaal aankopen? Ga dan naar https://www.hug-hum.be/collections/scarves

Geniet van jouw sjaal. www.hug-hum.be
Warme groetjes, Anja

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *